مشاوره تعیین جنسیت قبل از بارداری:

مشاوره تعیین جنسیت قبل از بارداری:
سه‌شنبه 23 فوریه 2016

دختر می خواهید یا پسر؟

 

” مهم این است که سالم باشد” جدای از همه تعارف هایی که در قالب این جمله خودنمایی می کند، هنوز هم برای بیشتر پدر و مادرها مهم است که این فرزند سالم که قرار است به دنیا بیاید، دختر باشد یا پسر.

 

مشاوران مامایی در این زمینه برای دستیابی به جنسیت مورد نظر در کنار شما هستند.

 

تعیین جنسیت فرزند قبل از لقاح :

 

این اولین سوالی است که می‌توانم قبل از خواندن این مقاله از شما بکنم، اگر که برای شما پسر یا دختر دار شدن هیچ فرقی باهم ندارند، لازم نیست که این مقاله را بخوانید زیرا در این مقاله تنها قصد داریم که به این موضوع برسیم که چگونه بر اساس انتخاب آگاهانه‌مان پسر یا دختر دار بشویم !

پس بازهم این سوال را از شما می‌پرسم، پسر می‌خواهید یا دختر ؟

 

چگونه جنسیت فرزندمان را خودمان انتخاب کنیم ؟

در بیشتر خانواده هایی که تازه تشکیل زندگی داده‌اند بین زن و مرد بر سر جنس فرزند اختلاف نظر وجود دارد؛ عده ای طرفدار دختر و عده ای دوستدار پسر هستند شاید هم برای بعضی اشخاص چندان تفاوتی نداشته باشد چون هنوز صاحب هیچ کدام نیستند !

در قدیم چون به نیروی کار مرد بیشتر از زن نیاز بود اگر خانواده‌ای صاحب فرزند پسر نبود برای رسیدن به این نعمت شاید تعداد افراد خانواده به بالاتر از هشت تا هم می رسید تا سرانجام یکی از آنها پسر شود.

این می‌شد که آمار فرزندان یک خانواده بسیار بالا می‌رفت، همچنین خیلی از خانواده‌ها به خاطر این موضوع دچار فروپاشی می‌شدند و این به عنوان یک معضل خیلی از خانواده‌ها را رنج می‌داد.

اما امروزه با استفاده از دانش پزشکی، زیست شناسی (بیولوژی) و علم تغذیه، شما می‌توانید جنسیت فرزندتان را خودتان انتخاب کنید، این یک بلوف اغراق آمیز نیست، باور کنید !

در این نوشتار سعی بر این داریم که انواع راه‌ها و روشهای انتخاب جنسیت قبل از لقاح را به شما آموزش بدهیم، پس مقاله را تا انتها بخوانید !

 

مکانیسم دختر شدن یا پسر شدن نطفه چیست ؟

قبل از توضیح روش‌های نام برده شده، ابتدا جادارد که یک توضیح مختصر در مورد فرایند لقاح بدهیم .

بر طبق طبیعت انسانی مردان دارای اندام جنسی مردانه و زنان دارای اندام جنسی زنانه هستند، این اندام‌ها هرکدامشان کار بخصوص را انجام می‌دهند و در حقیقت مکمل یکدیگر محسوب می‌شوند.

اندام جنسی مردانه اسپرم تولید می‌کند و اندام جنسی زنانه تخمک، مرد اسپرم تولید شده در بیضه‌هایش را توسط مایع منی و آلت تناسلی‌اش به مهبل زن وارد می‌کند، این اسپرم‌های تولید شده بعد از انزال در مهبل زن باقی می‌مانند و عده‌ای از آنها موفق می‌شوند از مجرای دهانه رحم که در داخل مهبل زن قرار دارد، عبور کنند.

رحم که اندام تولید مثلی زن است، یک اندام گلابی شکل است که انتهای گلابی شکل آن رو به پایین است.

اسپرم بعد از وارد شدن به رحم زن در طول آن حرکت می‌کند و بالا می‌رود، اگر در این هنگام تخمکی در رحم زن موجود باشد، عمل لقاح از بهم پیوستن دو گامت تکمیل می‌شود و جنین تشکیل می‌گردد، این جنین اگر که در داخل رحم مادر لانه‌گزینی کند، سبب بارداری مادر و تولد نوزاد خواهد شد و اگر نتواند لانه‌گزینی کند از بدن دفع خواهد گشت.
مردان کلا دو نوع گامت تولید می‌کنند، یکی گامت ایکس دار (x) و دیگری گامت ایگرگ دار (y)، تفاوت این دو گامت در کروموزوم شماره ۲۳ آنها است، زنها نیز کلا یک نوع گامت تولید می‌کنند و آن نیز فقط کرومزوم شماره ۲۳ x شکل را دارد، اگر که گامت ایکس دار مرد با تخمک ایکس دار زن لقاح کند، فرزند دختر خواهد شد و اگر که گامت ایگرگ دار مرد با تخمک ایکس دار زن لقاح انجام دهد، جنین حاصله پسر خواهد شد.

پس تا اینجا می‌بینیم که پسر یا دختر شدن فرزند بستگی به مرد دارد نه زن و این مرد است که با دو نوع گامت خودش مشخص می‌کند که جنین پسر باشد یا دختر، در شرایط ایده آل شانس پسر یا دختر شدن جنین برابر یعنی ۵۰ – ۵۰ است و بستگی به این دارد که در موقع لقاح کدام اسپرم خودش را زودتر به تخمک برساند تا آن را بارور سازد.

اما در زندگی طبیعی شرایط ایده‌آل کمتر اتفاق می‌افتد و عوامل محیطی بسیاری بر شانس لقاح هریک از اسپرم‌های X دار یا Yدار تاثیر خواهند گذاشت.

عوامل محیطی همچون تغذیه مادر، میزان سلامت روحی روانی او، زمان مقاربت، میزان ph مهبل مادر در هنگام مقاربت، عوامل اجتماعی و … همه و همه می‌توانند در پسر یا دختر دار شدن زن تاثیر بگذارند.

شایان ذکر است که بر طبق مطالعه‌ای که نتایج آن در نشریه آکادمی ملی علوم آمریکا چاپ شده است حاکی است، زنان باردار در دوره‌هایی که با اضطراب شدید مواجه هستند ممکن است به طور ناخواسته به نوعی درگیر انتخاب جنس فرزند شوند.
معمولا به ازای تولد هر یکصد دختر در حدود ۱۰۴ پسر متولد می‌شوند، اما در دوره‌های بحرانی مانند زمان قحطی، این نسبت کاهش پیدا می‌کند و به نظر می‌رسد جنس مذکر بیشتر ضرر می‌بیند.

به لحاظ تکاملی مزیت داشتن دختر این است که در دوران‌های سخت دخترها ژن پدر و مادر را بهتر منتقل می‌کنند.

زنان ناراضی و بسیار شکایت کننده اغلب دختر می زایند.

در طول تاریخ، در دوره هایی زاد و ولد دختر زیاد بوده است و در دوره هایی نیز زاد و ولد پسر و این به مسایل مختلف زیست محیطی برمی گردد.

بدن انسان از تغییرات فیزیولوژیکی و مزاجی بیرون بسیار تاثیر می گیرد و به همین دلیل تولد پسران در دوره های پس از جنگ و در هنگام صلح، افزایش می یابد.

نژاد سیاه، بچه دار شدن در سن بالای ۳۰ سالگی، تفاوت سنی زیاد بین زن و مرد، آب و هوای گرم، استرس و افسردگی زنان، آلوده کننده های محیطی و مصرف سیگار احتمال دختر دار شدن را زیاد ترمیکند.

بواقع همیشه شرایط نامساعد محیطی منجر به دختر شدن فرزند می‌شود و این شاید فلسفه والایی داشته باشد که به تکامل انسان مربوط می‌شود.

دانشمندان معتقدند که دختران به دلیل اینکه نیروی تولید مثل جامعه هستند، در مواقع بحرانی تعدادشان افزایش می‌یابد زیرا در این مواقع ممکن است ۵ دختر متولد شده ۵ فرد دیگر را بدنیا بیاورند و ۲۵ فرد جدید تولید کنند، درصورتیکه شاید اگر ۵ پسر جای آنها متولد می‌شد امکان افزایش تعداد فرزندان در نسل‌های آتی بسیار پایین تر می‌بود.

اما با این حال در شرایط عادی به ازای هر ۱۰۰ دختر ۱۰۴ پسر متولد می‌شود که این نشان دهنده تعادل در چرخه طبیعت است.

 

نظریات در مورد روشهای تعیین جنسیت فرزند قبل از بارداری

 

  • روش تغذیه ای

بنابه اعتقاد عده ای از پژوهشگران غلظت برخی از املاح در خون در تعیین جنسیت کودک میتوانند کمک کنند بدین معنی که بالا بودن پتاسیم و سدیم  و پائین بودن  منیزیم و کلسیم  بدن به پسر شدن یاری میرساند (این پدیده موجب تغییر در لایه خارجی تخمک میشود و اسپرماتوزوئیدهای حامل جنسیت پسر به سوی آن روانه میگردند) و عکس آن برای دختر شدن جنین صدق میکند .

 

  • علامتدار کردن لیزری

با علامتدار کردن اسپرم با کروموزوم X (دختر) بوسیله لیزر و تفکیک آنها از اسپرم حاوی Y (پسر) بدون علامت ، میتوان نسبت به علاقه والدین اسپرم انتخابی را با تخمک لقاح داد .

 

  • زمان بندی مقاربت

نزدیکی در زمان تخمک گذاری ، احتمال تولد پسر را افزایش میدهد چرا که در این زمان ، ترشحات دهانه رحم نسبت به زمانهای دیگر  ارتجاع پذیرتر ، قلیایی تر و رقیق تر میباشد  و حرکت اسپرمهای )Y مذکر) را تسهیل میبخشد . نزدیکی قبل از تخمک گذاری و یا سه تا چهار روز بعد از آن احتمال دختر شدن را افزایش میدهد.

 

  • شستشو مهبل

با توجه به اینکه محیط قلیایی مهبل احتمال پسر شدن و محیط اسیدی واژن دختر شدن را افزایش میدهد بدین خاطر متخصصین زنان زایمان این حالت را بشکل تصنعی ایجاد کنند، یعنی اگر که خانمی ‌پسر بخواهد باید واژن خود را قبل از مقاربت با محلول جوش شیرین رقیق شستشو دهد . برای حالت عکس  از محلول رقیق شده سرکه سفید استفاده میشود تا واژن اسیدی‌تر شود و احتمال دختر شدن را افزایش دهد .

 

  • ارگاسم

در زمان ارگاسم خانمها ، ترشحات با Ph قلیایی از دهانه واژن ترشح می گردد که با انقباض های عضله های واژنی موجب حرکت اسپرمهای پسر به سوی رحم می شود . بدین ترتیب اگر  مرد و زنی فرزند دختر بخواهند ، روابط عاشقانه کمتری در زمان مقاربت باید داشته باشند .

 

  •   Preimplantation Genetic Diagnosis  یا  PGD

آمپولهایی به زنان تزریق میشود که تخمدانها بجای آزاد کردن یک تخمک ، بتواند تا شانزده تخمک آزاد کنند . این تخمکها را بروش آزمایشگاهی با اسپرم لقاح داده میشوند . چند روز طول میکشد تا طی این عمل ، جنین به مرحله هشت سلولی برسد . با آزمایش یکی از سلولها میتوان جنسیت آنرا تعیین کرد و آنرا در رحم مادر جایگزین نمود . این روش گران و با هزینه اما دارای تضمین صد در صد است .

 

  • میزان اسپرمها

اگر تعداد اسپرمهای مرد در یک سی سی از ۲۰ میلیون کمتر باشد احتمال دختر دار شدن حدودا هشتاد در صد است و اگر از این میزان هم کاهش یابد احتمال دختر شدن بیشتر میشود . افزایش تعداد اسپرمها احتمال پسر شدن را بالا میبرد.

 

با خوردن چه نوع مواد غذایی فرزندتان پسر یا دختر می‌شود

نقش تغذیه در تعیین جنسیت تا حدود ۷۵ درصد به اثبات رسیده است، البته رعایت رژیم غذایی باید حداقل یک تا پنج ماه قبل از بارداری شروع شود تا موثر واقع شود.

این رژیم نباید بیش از۶ ماه قبل از بارداری ادامه یابد زیرا باعث کمبود مواد غذایی خواهد شد. رعایت رژیم غذایی در مادر ضرورت دارد زیرا تغییرات یونی تخمک است که اسپرماتوزوئید مورد نظر را جذب می کند.ولی برای افزایش درصد موفقیت همراهی پدر رانیز میطلبد.

تحقیقات نشان داده است که برای پسر بودن جنین بالا بودن نسبت سدیم و پتاسیم و پایین بودن نسبت کلسیم و منیزیم متابولیسم لایه خارجی تخمک را طوری تغییر می دهد که اسپرماتوزوئید حاوی کروموزوم جنسی y را جذب می کند. بالا بودن میزان کلسیم و منیزیم خون و پایین بودن میزان سدیم و پتاسیم باعث می شود اسپرماتوزوئید حاوی کروموزوم x به طرف تخمک جذب شود و نوزاد دختر شود. پس برای تعیین جنسیت نسبت بین یون ها مهمتر از غلظت آنهاست.

مادرانی که تمایل به داشتن فرزند پسر دارند باید مصرف غذاهای پرکلسیم و پر منیزیم را کاهش دهند.

استفاده از موادغذایی حاوی گلوکز در روزهای تخمک گذاری محیط را برای جلب اسپرماتوزوئید y مناسب می کند.این غذاها شامل گلوکز،ساکارز،عسل،آب نبات،غلات صبحانه شیرین شده، هویج،کشمش،و نوشابه های دارای شکر می باشد.

برای داشتن فرزند پسر مصرف غذاهایی مانند نان گندم، انواع گوشت، حبوبات، دانه های روغنی، کره، مایونز، سیب زمینی پخته، خرما، هل، زعفران و شیرینی جات فاقد شیر توصیه می شود.
تحقیقات نشان داده است زنانی که در دوران قبل از بارداری صبحانه مفصل تر صرف کرده و درصبحانه رژیم غذایی محتوی غلات استفاده می کنند بیشتر نوزاد پسر به دنیا می آورند.رژیم غذایی پر کالری با مقدار زیاد مواد معدنی مانند سدیم و پتاسیم و ویتامین های C ،E،B12 منجر به نوزاد پسر خواهد شد.
مادرانی که روزانه ۳۰۰ میلی گرم پتاسیم و ۱۸۰ کالری بیشتر مصرف می کنند، نوزادشان بیشتر پسر خواهد بود. این میزان کالری و پتاسیم معادل خوردن یک موز کامل است. برای داشتن فرزند پسر بهتر است سبزیجاتی مانندکرفس،لوبیاسبز، کاهو و اسفناج کمتر مصرف گردد.

برای دختر شدن جنین باید مواد غذایی حاوی یون کلسیم و منیزیم بالا مصرف شود و مصرف سدیم و پتاسیم محدود گردد.
و غذاهای دارای منیزیم بالا که در قهوه،کاکائو،مخمر آبجو،جوانه گندم ،سویا،چغندر،بادام، بادام زمینی بدون نمک و گردو وجود دارد مصرف گردد.از میوه جات و سبزیجات سیب،خیار ،لوبیاسبز،کلم،کدو،فلفل سبز،پیازو ترب در رژیم غذایی مصرف گردد. حذف نمک در این گونه رژیم ها باید رعایت گردد.

مواد غذایی مانند خرما،نان سفید،ذرت،سبوس گندم، لوبیای خشک،عدس و میوه جاتی مانند موز، نارنگی، خربزه،زیتون، شاهی و تره بهتر است مصرف نگردد. مادرانی که صبحانه نمی خورند و یا پیش از بارداری رژیم غذایی کم کالری مصرف می کنند بیشتر نوزاد دختر به دنیا می آورند. پس رژیم غذایی کم انرژی که حداقل کالری و مواد مغذی داشته باشد منجر به نوزاد دختر می شود.

اگر میخواهید فرزند دو قلو داشته باشید بیشتر لبنیات مصرف کنید. مطالعات نشان داده است که مصرف مقادیر فراوان لبنیات احتمال دوقلو زایی را افزایش میدهد.در حال حاضر مشخص شده است نوعی پروتئین موجود در کبد حیوانات با عنوانIGF که در شیر و فرآورده های لبنی وجود دارد ،میزان تقسیم سلولی جنین در مراحل ابتدایی رشد را افزایش میدهد و موجب دو قلو زایی می شود.

 

  • مواد غذایی حاوی سدیم:

به طور مثال سدیم علاوه بر نمک طعام، در غذاهای دریایی، گوشت، تخم مرغ، شیر، جگر گوساله، هویج، اسفناج وجود دارد و مقدار مصرف روزانه آن معادل ۵/۰ گرم است درصورتی که رژیم های غذایی معمولا تا ۴ برابر این مقدار را به بدن می رسانند.

 

دسته بندی منابع غذایی سدیم

رژیم غذایی کم نمک خفیف ( ۲۵۰۰ تا ۴۵۰۰ میلی گرم سدیم )
در این رژیم غذایی می توان از انواع غذا و مواد خوراکی حیوانی و گیاهی تازه استفاده نمود و هنگام پخت غذا را می توان مقدار کمی نمک طعام استفاده کرد.

ولی باید از غذاهای شور و تهیه شده در خارج از منزل و غذاهای کارخانه ای مانند سوسیس، کالباس، خیار شور، چیپس، انواع کنسروهای ماهی، گوشت، نخود فرنگی، لوبیا سبز، پنیر، انواع رب های کارخانه ای پرهیز نمود البته اگر این مواد در منزل تهیه شود و در هنگام تهیه آنها از نمک طعام مختصری استفاده شود مصرف آنها اشکالی ندارد. در این رژیم غذایی از انواع نان های معمولی که در تهیه آنها در حد متعارف نمک استفاده شده باشد می توان مصرف نمود. این رژیم غذایی برای مبتلایان به بیماریهای خفیف کلیه، قلب و عروق و مبتلایان به فشار خون خفیف توصیه می شود.

رژیم غذایی کم نمک متوسط ( ۱۰۰۰ تا ۲۵۰۰ میلی گرم سدیم )
در این رژیم غذایی می توان از انواع غذاها و مواد خوراکی و میوه استفاده نمود. مصرف گوشت مرغ، ماهی، جگر گوشفند و شیر در حد معول آزاد است ولی لازم است از گوشت های گاو، گوسفند، گوساله، تخم مرغ و جگر گاو پرهیز شود. همچنین استفاده از نمک طعام در تهیه غذاها و استفاده از نمکدان هنگام صرف غذا و مصرف غذاهای تهیه شده در خارج از منزل و غذاهای کارخانه ای و نان با نمک ممنوع است. این رژیم غذایی برای مبتلایان به فشار خون، بیماریهای کلیوی، قلب و عروق و مادران باردار که مبتلا به ورم شدید هستند و در سایر بیماریهایی که ایجاد ورم می نماید توصیه می شود.

رژیم غذایی کم نمک شدید یا سخت ( ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ میلی گرم )
در این رژیم غذایی مصرف غذاها و مواد خوراکی گیاهی ( ستون ۴ جدول ) مجاز می باشد. مصرف مقادیر کمی گوشت مرغ، ماهی و شیر مجاز است. برخی از سبزیها مانند کرفس، کلم، اسفناج و کنگر نسبت به سایر سبزیها مقدار بیشتری سدیم دارند. مصرف این سبزیبها نیز فقط در حد اعتدال آزاد است. نان مصرفی باید از نوع بی نمک باشد. از مصرف تخم مرغ، گوشت های قرمز، غذاهای کارخانه ای باید پرهیز نمود. مصرف نمک طعام هنگام پخت غذا و استفاده از نمکدان هنگام صرف غذا مجاز نمی باشد. این رژیم غذایی برای بیماران مبتلا و بیماریهای حاد قلبی عروقی، کلیوی، و بیماریهایی که با ورم زیاد همراه است توصیه می شود.

استفاده از نمکدان در موقع صرف غذا
برخی از افراد عادت دارند که قبل از شروع به خوردن غذا، به وسیله نمکدان مقداری نمک بر روی غذای خود می پاشند بدون اینکه غذای خود را از نظر میزان نمک امتحان کرده باشند، این افراد به طور کلی به غذاهای شور عادت کرده اند، توصیه ما این است که تا حد امکان از این عمل خودداری نمایند و افرادی که لازم است رژیم غذایی کم نمک داشته باشند به کلی باید از به کار بردن نمکدان هنگام صرف غذا خودداری نمایند زیرا در استفاده از نمکدان هیچگونه کنترلی در میزان مصرف سدیم وجود ندارد

 

بدن شما روزانه  برای کمک به حفظ تعادل در میزان آب، مواد معدنی و حجم خون،به سدیم نیاز دارد.با این حال مصرف بیش از حد نیاز آن می تواند اثرات منفی بر سلامت داشته و ریسک ابتلاء به بیماری فشار خون بالا رابه عنوان عامل بروز بیماری های قلبی و سکته مغزی افزایش دهد. بسیاری از ما سدیم را به اندازه کافی مصرف می کنیم ، اما گاهی اوقات ممکن است این میزان تا حدی افزایش یابد.

کارشناسان توصیه می کنند که افراد بزرگسال روزانه کمتر از ۲۳۰۰ میلیگرم (برابر با یک قاشق چای خوری نمک) استفاده کنند.به طور کلی غذاهایی با۲۰۰ میلی گرم سدیم یا بیشتر در هر وعده،غذاهایی پر سدیم شناخته می شوند.غذاهایی با میزان کمتر از ۱۴۰میلی گرم سدیم به عنوان غذاهای کم سدیم طبقه بندی می شوند.

سدیم به طور طبیعی در غذاهایی مانند گوشت،آجیل،حبوبات و محصولات لبنی یافت می شود.توجه داشته باشید که نمک و سدیم دو مقوله مجزا می باشند.زیرا نمک در حقیقت ترکیبی از سدیم و کلر است.

برای کاهش خطر ابتلاء به بیماری فشار خون بالا و عوارض مرتبط با آن بهتر است ،میزان مصرف سدیم را کاهش دهید.ممکن است کمی زمان لازم باشد تا پرزهای چشایی شما به طعم جدید غذاها عادت کند،اما باید در نظر داشته باشید که حفظ سلامتی شما ارزش این کار را دارد

برای کاهش میزان سدیم مصرفی روزانه خود می توانید نکات زیر را به کار ببندید:

با افزودن سبزی و ادویه جاتی مثل سیر ،پونه کوهی،ریحان،فلفل،آویشن و کنجد به غذاهای خود  آنها را مزه دار کنید.این مواد به غذای شما طعم بهتری می بخشند، بدون آنکه سدیم اضافی به آن بیفزایند. میزان نمک ذکر شده در دستور تهیه غذایتان را،به نصف کاهش داده و قبل از  افزودن نمک اضافی غذا را به کمک مواد بالا مزه دار کنید.
هنگام خرید دقت کنید مواد غذایی کم خطر برای بدن را انتخاب کنید.غذاهای آماده و فرآوری شده(بسته بندی شده در جعبه یا بسته)دارای سدیم بالا هستند،زیرا سدیم به ماندگاری غذا کمک می کند و طعم بهتری به آن می بخشد.همیشه برچسب حاوی اطلاعات تغذیه ای غذاهای مورد نظر خود را پیش از خرید مطالعه کنید و در مورد میزان سدیم دقت بیشتری به عمل آورید.همواره به خاطر داشته باشید که عبارت کم کالری یا کم چرب لزومآ به معنای سالم بودن نیست.  اکثر مواد غذایی رژیمی به سبب کاهش میزان چربی یا کربو هیدرات در آنها مزه دلچسبی ندارند،به همین دلیل و برای جبران این مشکل تولید کنندگان غذا های رژیمی نمک بیشتری به اینگونه مواد می افزایند.در هنگام خرید سوپ های آماده،غذاهای منجمد و غذاهایی کنسرو شده و تنقلات، انواع کم سدیم را انتخاب کنید.

به جای استفاده از سبزی جات کنسرو شده که حاوی مقادیربالای سدیم می باشند،از سبزیجات و میوه های تازه استفاده کنید.اگر امکان خرید سبزیجات کنسرو شده بدون سدیم یا کم سدیم را ندارید، قبل از مصرف محتویات قوطی ها را در آبکش و زیر آب کاملآ بشوئید تا نمک اضافی آن گرفته شود.

میزان سدیم در  زیتون ،ترشی جات و دیگر مواد غذایی مخلوط با آب نمک،بسیار بالاست.بنابراین تا جایی که امکان دارد مصرف اینگونه خوراکی ها را کاهش دهید.

در انواع ساندویچ ها (فست فود)،بجز چربی مواد دیگری را هم می توان یافت که برای سلامتی شما مضر می باشند. در اکثر این غذاها میزان نمک بیش از حد مجاز برای مصرف روزانه می باشد. به همین دلیل بهتر است تلاش کنید غذاهایی سالم تر که میزان سدیم کمتری دارند را، انتخاب کنید.

در نمودار زیر فهرستی از غذاهای پر نمک تهیه شده است.در نظر داشته باشید که چگونه مصرف چند ماده خوراکی می تواند جذب سدیم در بدن شما را افزایش دهد.

 

ماده غذایی مقدار میزان سدیم موجود
جوش شیرین یک قاشق چای خوری ۱,۲۵۹ mg*
چوب شور کوچک ده عدد ۱,۰۲۹ mg
سویا سس یک قاشق غذا خوری ۹۰۲ mg
پیتزا پپرونی منجمد یک وعده ۹۰۲ mg
خیار شور یک عدد متوسط ۸۸۳ mg
خوراک پای مرغ منجمد یک وعده ۸۵۷ mg
پنیر چدار خرد شده یک پیمانه ۷۰۲ mg
بیکینگ پودر یک قاشق چای خوری ۴۸۸ mg
ساندویچ همبرگر یک عدد ۴۷۴ mg
کلم ترش ۲/۱ پیمانه ۴۶۹ mg
کنسرو نخود فرنگی یک پیمانه ۴۲۸ mg
بسکوئیت یک عدد ۳۰۴ mg
آجیل مخلوط شور ۴/۱ پیمانه ۲۰۵ mg
سس گوجه فرنگی یک قاشق غذا خوری ۱۹۰ mg
کالباس سالامی یک برش ۱۸۶ mg
نان سفید یک  برش ۱۷۰ mg
خردل یک قاشق غذا خوری ۱۶۸ mg
چیپس سیب زمینی *یک اونس ۱۶۸ mg
بسکوئیت کراکر نمک دار پنج عدد ۱۶۱ mg
چیپس ذرت یک اونس ۱۵۰ mg
سس سالاد ایتالیایی یک قاشق غذا خوری ۱۱۶ mg
کره نمک دار یک قاشق غذا خوری ۸۲ mg

 

  • منابع غذایی حاوی پتاسیم

منابع حاوی پتاسیم گوشت ،میوه جات تازه و خشک مانند هلو، موز و کشمش، صیفی جات مانند گوجه، غلات به ویژه برنج می باشد. مقدار نیاز روزانه به پتاسیم یک میلی گرم است اما در رژیم های غذایی معمولا تا ۱۵ برابر این مقدار پتاسیم وجود دارد

 

دسته بندی منابع غذایی پتاسیم

 

منابع اصلی پتاسیم غذاهای پرپروتئین، میوه جات و سبزیجات و خشکبار هستند. کلا منابع به سه دسته کم پتاسیم، متوسط پتاسیم و پُر پتاسیم تقسیم می شوند.

پتاسیم یکی از الکترولیت های مهم  بدن است و مانند سایر الکترولیت ها در عملکرد طبیعی بدن نقش دارد. الکترولیت ها در تمام مایعات بدن وجود دارند و تنظیم عملکرد فیزیولوژیکی را به عهده دارند.

 

پتاسیم از جمله الکترولیت هایی است که بیشترین غلظت را در داخل سلول داشته و میزان نرمال آن ۳٫۵ تا ۵ میلی اکی والان در لیتر است.

 

پتاسیم در تعادل مایعات، تنظیم فشار اسمزی و تعادل اسید و باز نقش دارد. همچنین در اعمال متقابل اعصاب و ماهیچه ها بسیار مهم است، به طوری که با حفظ غلظت نرمال آن در غشای سلول های ماهیچه و اعصاب، موجب انتقال امواج عصبی و حرکات منظم ماهیچه  می شود.

 

در زمان تشکیل بافت ها و  ماهیچه ها خصوصا در هنگام رشد، حضور پتاسیم ضروری است. لذا حفظ تعادل پتاسیم بسیار مهم است. در یک سری شرایط و بیماری ها میزان آن افزایش و کاهش می یابد.

در یک سری بیماری های کلیوی ، به علت نقص عملکرد کلیوی در تنظیم دفع پتاسیم میزان آن افزایش می یابد. همچنین در شرایطی که بافت های ماهیچه ای بدن شکسته می شوند(مانند شرایطی که بافت بدن به علت جبران کمبود پروتئین خورده شده شکسته می شود) پتاسیم افزایش می یابد.

آن چه مهم است حفظ تعادل پتاسیم است. یکی از راه های حفظ این تعادل، کنترل میزان پتاسیم وارد شده به بدن است. به این ترتیب که بدانیم با خوردن چه موادی پتاسیم بیشتر یا کمتری وارد بدن مان می شود

کاهش آن نیز موجب نقص کارکرد اندام ها از جمله قلب می شود و این خود خطر بزرگی است.

 

آن چه مهم است حفظ تعادل پتاسیم است. یکی از راه های حفظ این تعادل، کنترل میزان پتاسیم وارد شده به بدن است. به این ترتیب که بدانیم با خوردن چه موادی پتاسیم بیشتر یا کمتری وارد بدن مان می شود.

 

منابع اصلی پتاسیم غذاهای پرپروتئین، میوه جات و سبزیجات و خشکبار هستند. کلا منابع به سه دسته کم پتاسیم، متوسط پتاسیم و پُر پتاسیم تقسیم می شوند

 

منابع کم پتاسیم( ۰ تا ۱۰۰میلی گرم)لوبیا سبز

خیار پوست کنده

شاهی

فلفل سبز

کاهو

کلم چینی خام

کلم خام

آب انگور

زغال اخته

عصاره هلو

لیموشیرین(نصف یک عدد)

لیمو ترش زرد(نصف یک عدد)

منابع متوسط پتاسیم

( ۱۰۱ تا ۲۰۰ میلی گرم )

 

اسفناج خام

بادمجان

بروکلی

پیاز

تربچه

ذرت

ریواس

شلغم

قارچ

کدو

کرفس خام

گل کلم

کلم پخته

نخود سبز

هویج

تره خام

آب سیب

آب گریپ فروت

کشمش( ۲ قاشق غذا خوری)

گریپ فروت( نصف یک عدد)

گیلاس

هلو

انجیر

سیب

توت فرنگی

تمشک

انگور

آناناس(تازه و کنسرو)

آلو برقانی

لیمو ترش سبز( ۱۰۰ گرم)

انبه

 

 

 

منابع پتاسیم بالا

(۲۰۱ تا ۳۵۰ میلی گرم )

چغندر

کرفس

بامیه

آب گوجه فرنگی

رب گوجه فرنگی

سیب زمینی آب پز یا پخته شده، سرخ شده یا تنوری

کدو حلوایی

گوجه فرنگی

فلفل تند

انجیر خشک

آجیل ها و دانه ها

کره بادام زمینی

شکلات

کاپوچینو

نارگیل

شیر کاکائو

میلک شیک

ماکارونی

ماست( ۳/۲ لیوان)

برگه زرد آلو

پرتقال

خرما

زردآلو

شلیل

گلابی

طالبی

آب پرتقال

کیوی

گرمک

موز

آلو بخارا

آب آلو

 

  • منابع غذایی حاوی منیزیوم :

منابع غذایی حاوی منیزیوم نیز شامل قهوه، کاکائو، غلات، سبزی ها،حبوبات ، مخمر آبجو، سویا، چغندر، گردو، جوانه گندم است.

 

کمبود روی و پیشگیری از آن

روی نقش مهمی در ایمنی بدن – بهبود زخم ها و کارکرد حواس بویایی و چشایی دارد . همچنین برای رشد ونمو دوران جنینی – کودکی و نوجوانی ضروری است .

گوشت قرمز – ران مرغ – حبوبات – مغزها و لبنیات منابع غنی روی هستند

 

علل کمبود روی

دریافت ناکافی غذاهای حاوی روی و مصرف موادی مانند جوش شیرین که مانع جذب روی می شوند

 

علائم و نشانه های کمبود روی در بدن

کند شدن رشد – بی اشتهایی – کند شدن بهبود زحم ها – ریزش مو ضایعات پوستی

 

نکاتی در مورد پیشگیری از کمبود روی

-گوشت قرمز گوساله و گوسفند حاوی روی بیشتری در مقایسه با ماهی است

– گوشت ران مرغ در مقایسه با سینه مرغ غنی تر از روی است

– سبزی و میوه منابع خوبی برای جبران کمبود روی نیست

 

  • منابع غذایی حاوی کلسیم :

مقدار کلسیم مورد نیاز بدن ۸۰۰ میلی گرم در روز است که برای دختر شدن جنین باید این میزان چند برابر شود.پس بهتر است غذاهای دارای کلسیم بالا که در شیر،ماست،پنیر سفید و دیگر فرآورده های لبنی،ماهی ساردین به صورت بخار پز یا کبابی،خاویار ،شلغم، سبزیجات برگ تیره مانند اسفناج و بادام وجود دارد

 

کلسیم

 

کلسیم را عموماً می شناسید و می دانید که در استخوان ها وجود دارد و کمبود آن موجب پوکی استخوان می شود و اطلاع دارید که  کلسیم به میزان فراوان در شیر وجود دارد . پس چرا زنان میانسال و مسن ما با وجود اطلاع از این مسأله مبتلا به پوکی استخوان می شوند؟ این حقیقت نشان می دهد که باید بیشتر در مورد کلسیم بدانیم و منابع دیگر آن را بهتر بشناسیم.

کلسیم، فراوان ترین مینرال  موجود در بدن است. بدن ما تقریباً ۱ کیلو گرم کلسیم دارد. البته در افراد مختلف با استخوان بندی متفاوت، مسلما این میزان فرق می کند. بیشتر کلسیم در استخوانها و دندانها نشسته است و تنها ۱% آن در بقیه بدن وجود دارد که همین ۱ درصد اعمال زیادی انجام می دهد، مثلاً انقباض همه ماهیچه های ما بسته به وجود کلسیم است .

 

جذب و انتقال کلسیم

جذب آن در خون به صورت یون کلسیم و از دیواره روده صورت می گیرد.عاملی که موجب افزایش جذب کلسیم می شود ویتامینD است ، به همین دلیل قرصهای مکمل کلسیم را با ویتامینD تهیه می کنند. لذا اگر منابعی را که دارای این ۲ عنصر است مصرف کنید که کلسیم موجود در آنها بهتر جذب می شود.

در صورتی که در غذا، ماده ای بنام اگزالات باشد، جذب کلسیم آن کاهش می یابد و به همین دلیل است که کلسیم اسفناج و چغندر، به خوبی کلسیم شیر جذب نمی شود.

اسید فیتیک موجود در سبوس گندم نیز جذبCa را کاهش می دهد ولی این مسئاله زمانی اثر گذار است که مصرف آن خیلی زیاد باشد مثل گیاهخواران مطلق.

دریافت کلسیم کافی ، اثرات مثبتی در کاهش فشار خون افراد مبتلا به فشار خون دارد تنظیم میزان کلسیم بدن ، بر عهده هورمونهایی است که از غده تیروئید ترشح می شوند.

دریافت کلسیم کافی اثرات مثبتی در کاهش فشار خون افراد مبتلا به فشار خون بالا دارد.

 

عملکرد کلسیم در بدن

* کلسیم عامل استحکام استخوانهاست. کلسیم کافی باید در غذای نوجوانان قبل از بلوغ وجود اشته باشد تا استخوانها تراکم مناسبی بیابند و در سالمندی به پوکی استخوان مبتلا نشوند.

* کلسیم برای عملکرد عضلات ضروری است و تا کلسیم وجود نداشته باشد حرکت امکان پذیر نمی باشد .

* انتقال پیامهای عصبی با واسطه یون کلسیم صورت می گیرد.

* کلسیم در یکی از مراحل انعقاد خون دخیل است.

همانطور که متوجه شدید، کلسیم فعالیتهای زیادی را در بدن بر عهده دارد

.

عوارض کمبود کلسیم

عوارض کمبود کلسیم در کودکانراشیتیسم، در میانسالاناستئو مالاسی ، و در بزرگسالان استئوپروز است.

این بیماری ها در اثر کمبود ویتامین Dنیز بروز می کند، پساگر می خواهید استخوانهای محکمی داشته باشید بهتر است مراقب مصرف ویتامینD هم باشید. کمبود شدید کلسیم، انقباض شدید عضلات به حالت کزاز را به دنبال دارد که ابتدا به صورت  گرفتگی عضلات دیده می شود.

البته این حالت کمتر رخ می دهد و آنچه ما بیشتر از کمبود کلسیم دیده ایم، پوک شدن استخوانها در سنین بالاست که برای جلوگیری از آن باید از نوجوانی به فکر باشیم.

کلسیم از راه پوست هم به هدر می رود فعالیت زیاد در حرارت بالا و تعرق زیاد، دفع پوستی کلسیم را افزایش می دهد .

چرا که در اثر بالا رفتن سن، درد استخوان، راحت شکسته شدن و دیر جوش خوردن استخوانها گریبانگیرمان می شود .

میزان مورد نیاز کلسیم روزانه  ۸۰۰ تا   ۱۲۰میلی گرم است

 

منابع کلسیم کدامند؟

انواع لبنیات غنی ترین و بهترین منبع کلسیم هستند و کلسیم موجود در آنها براحتی جذب می شود. هر لیوان شیر ۳۰۰ میلی گرم کلسیم دارد که یک سوم ِ نیاز روزانه ما را تأمین می کند.

ماست، پنیر و بستنی هم چون از شیر تهیه می شوند کلسیم قابل توجهی دارند.

ماهی نیز منبع خوبی برای کلسیم است ماهی هایی چون ماهی آزاد، ماهی تن و ساردین مقدار مناسبی کلسیم دارند.

بیشترسبزیجات سبز رنگ کلسیم زیادی دارند :

روناس، اسفناج، کلم، کلم بروکلی، جعفری. بادام هم کلسیم زیادی دارد که با کشمش و انجیر و خرمای خشک، میان وعده هایی مناسب و مقوی هستند. جالب است بدانید که گوشتها و میوه ها کلسیم زیادی ندارند.

برای تأمین کلسیم روزانه، حداقل ۲ لیوان لبنیات لازم دارید به علاوه باید از سبزیجات و حبوباتی که کلسیم قابل توجهی دارند نیز بیشتر استفاده کنید

 

فهرست مواد غذایی حاوی کلسیم
نوع ماده غذایی مقدار مقدار کلسیم(mg) مقدار چربی(g)
شیر و فراورده های لبنی
شیر کامل(پر چرب) ۱لیوان ۲۹۱ ۱/۸
شیربی چرب ۱لیوان ۳۰۳ ۴/۰
شیرکم چرب ۱لیوان ۲۹۸ ۷/۴
ماست کم چرب ۱لیوان ۴۱۵ ۴/۳
پنبر بلغار ۳۰گرم ۱۲۴ ۱/۸
پنیر تبریز ۳۰گرم ۱۰۶ ۵/۵
پنیر لیقوان ۳۰گرم ۱۳۲ ۶
کشک ۱۰۰گرم ۴۳۰ ۱۸/۸
ماست کیسه ای ۱۰۰گرم ۲۶۵ ۳/۶
قره قورت ۱۰۰گرم ۲۸۲۵ ۳۲/۰
آجیل
بادام بو داده و نمک زده شده ۱۰۰گرم ۲۳۵ ۷/۵۷
کنجد پوست کنده ۱۰۰گرم ۱۱۰ ۴/۵۳
پسته ۱۰۰گرم ۱۴۰ ۸/۵۳
فندق ۱۰۰گرم ۲۰۹ ۴/۶۴
تخمه آفتاب گردان ۱۰۰گرم ۱۲۰ ۳/۴۷
گردو ۱۰۰گرم ۹۹ ۶۴
غذاهای دریایی
ماهی کنسروشده بدون روغن ۱۰۰گرم ۴۳۷ ۱/۱۱
ماهی کنسرو شده با روغن ۱۰۰گرم ۳۵۴ ۴/۲۴
خاویار سترون ۱۰۰گرم ۲۷۶ ۱۵
میگوخام ۱۰۰گرم ۶۳ ۸/۰
سبزیجات
اسفناج خام ۱۰۰گرم ۹۳ ۳/۰
برگ مو ۱۰۰گرم ۹۳۶ ۵/۰
پونه خشک ۱۰۰گرم ۲۶۲۸ ۸/۲
جعفری ۱۰۰گرم ۲۰۳ ۶/۰
برگ وساقه شلغم پخته ۱۰۰گرم ۱۸۴ ۲/۰
نعنا ۱۰۰گرم ۲۰۰ ۳/۱
برگ تربچه ۱۰۰گرم ۱۸۲ ۲/۰
کلم برگ خام ۱۰۰گرم ۴۹ ۲/۰
برگ چغندر پخته ۱۰۰گرم ۱۱۹ ۳/۰
سایر سبزیجات
باقلا سبز ۱۰۰گرم ۱۰۴ ۶/۱
ترب سیاه ۱۰۰گرم ۶۴ ۲/۰
ریواس خام ۱۰۰گرم ۹۶ ۱/۰
نخود فرنگی سبز خام ۱۰۰گرم ۶۲ ۲/۰
حبوبات
لوبیا سفید خام ۱۰۰گرم ۱۴۴ ۶/۱
لوبیا چیتی خام ۱۰۰گرم ۱۳۵ ۲/۱
لوبیای سویا خام ۱۰۰گرم ۲۲۶ ۷/۱۷
نخودخام ۱۰۰گرم ۱۵۰ ۸/۴
سایر مواد غذایی
شکلات شیری ساده ۱۰۰گرم ۲۲۸ ۳/۳۲
انجیر خشک ۵عدد متوسط ۱۲۶ ۳/۱
پرتقال تازه ۱عدد متوسط ۵۶ ۱/۰
کشمش خشک ۱۰۰گرم ۶۲ ۲/۰
زیره ۱۰۰گرم ۱۰۸۰ ۹/۱۲
زیتون سبز ۱۰۰گرم ۹۰ ۵/۱۳
زیتون سیاه ۱۰۰گرم ۷۷ ۲۱

 

در بعضی تحقیقات با این روش تا ۸۵ درصد موفقیت گزارش شده که برای چنین روش ساده، ارزان و بدون ضروری نتیجه بسیار خوبی است. یکی از تغییرات دیگری که در میزان تخمک گذاری صورت می‌گیرد، اضافه شدن مقدار گلوکز در ترشحات مخاطی دهانه رحم در موقع تخمک گذاری است.

بالارفتن مقدار گلوکز در ترشحات دهانه رحم به جذب اسپرماتوزوئیدها کمک می کند و از آنجا که اسپرماتوزوئید پسر از قدرت تحرک بیشتری برخوردار است. مناسب بودن ترشحات دهانه رحم بیشتر به نفع اسپرماتوزوئید پسر است.

استفاده از میوه‌های شیرین محتوی گلوکز در روزهای تخمک گذاری، محیط را برای جلب اسپرماتوزوئید y مناسب تر می کند. چرا که قند خون به سرعت بالا می رود. این غذاها شامل؛ گلوکز، ساکاروز، شربت ذرت، عسل، آب نبات، غلات صبحانه شیرین شده، هویج، بیسکوئیت، سیب زمینی پخته، کشمش، نان گندم سفید، نوشابه های دارای شکر و یا پلیمرهای گلوکز است.

به طور خلاصه غذاهایی که بیشتر برای لقاح پسر مناسب است عبارتند از کلیه غذاهای شور، موز، خرما، هویج، سیب زمینی، جگر، گوشت و تخم مرغ و غذاهایی که برای دختر مناسب است عبارتند از؛ شیر و فرآورده های آن، ماهی ساردین، خاویار، بادام، کاکائو و جوانه گندم و کلم، کدو و فلفل سبز.
رژیم غذایی کم‌انرژی که حداقل کالری، مواد معدنی و مواد مغذی را داشته باشد، با احتمال بیشتری به تولد نوزاد دختر منجر می‌شود.

پنجاه وشش درصد زنان گروهی که بیشترین میزان دریافت کالری را داشتند، نوزاد پسر داشتند، در حالیکه در گروهی که کمترین میزان مصرف غذا را داشتند، این میزان ۴۵ درصد بود.

گروهی که بیشتر نوزاد پسر به دنیا آورده بودند، علاوه بر میزان بیشتر کالری دریافتی، با احتمال بیشتری طیف وسیع‌تری از مواد مغذی از جمله پتاسیم، کلسیم و ویتامین‌های C، E و B12 دریافت کرده بودند.
نسبت نوزاد پسر همچنین برای زنانی که روزانه دست کم یک ظرف غلات صبحانه می‌خوردند، در مقایسه با افرادی که یک ظرف یا کمتر از آنها در هفته می‌خوردند، به شدت بالا می‌رفت.

علیرغم همه‌گیری فزاینده چاقی، میزان میانگین دریافت کالری در اقتصادهای پیشرفته کاهش پیدا کرده است. شمار بزرگسالانی که صبحانه نمی‌‌خورند نیز به میزان قابل‌توجهی افزایش یافته است.

این یافته‌ها ممکن است توضیح‌دهنده این امر باشد که چرا در کشورهای پیشرفته که زنان جوانان به رژیم‌های کم کالری روی آورده‌اند، جمعیت پسران در حال کاهش است.

در اغلب گونه‌ها شما فرزندان مذکر می‌تواند بسیار بیشتر از فرزندان مونث باشد. اما تنها اگر شرایط مطلوب باشد- در شرایط نامطلوب اعضای نر گونه ممکن است اصلا نتوانند جفت‌‌گیری کنند، در حالیکه ماده‌ها به طور مداوم‌تری تولیدمثل می‌کند.

اگر مادر منابع فراوانی در اختیار داشته باشد، صرف منابع در تولید فرزندان مذکر معقول است، زیرا به نسبت به داشتن یک دختر، احتمال بیشتری وجود دارد که برای او نوه‌های بیشتری تولید کند. اما در زمان‌های کمبود منابع، سرمایه‌گذاری بی‌خطرتری است.

پژوهش‌ها در مورد “لقاح آزمایشگاهی”(IVF) نشان‌دهنده آن بوده است که میزان‌های بالاتر گلوکز یا قند، رشد و نموی رویان‌های مذکر را تحریک می‌کند، در حالیکه باعث مهار رشد رویان‌های مونث می‌شود.

 

 

 

ارسال شده در مشاوره, مشاوره تعیین جنسیت توسط مدیریت