قرص پیشگیری از بارداری

قرص پیشگیری از بارداری
شنبه 14 سپتامبر 2019

قرص های پیشگیری از بارداری ترکیبی

یکی از روش های جلوگیری از بارداری، مصرف قرص های ترکیبی (حاوی استروژن و پروژسترون) است که به اشکال مختلف مثل قرص LD، تری فازیک، یاز و یازمین و… در سیستم ارایه خدمات تنظیم خانواده ایران موجود می باشد. این قرص ها باید هر روزه مصرف شوند و پیش از استفاده حتما باید شرایط فرد توسط یک کارشناس بررسی گردد تا عوارض آن به حداقل برسند.

مکانیسم عمل:

این قرص ها از تخمک گذاری زن در حین مصرف پیشگیری میکنند همچنین عبور اسپرم ها را از دهانه رحم دچار مشکل میکنند. به علاوه با تغییر مخاط داخلی رحم از بارداری جلوگیری میکنند.

میزان اثربخشی:

میزان اثر بخشی این قرص ها در صورت مصرف صحیح و به موقع ۹۸% می باشد.

 

یه نکته خیلیییی مهمتر

مواردی هستن که مصرف قرص ها در اونها به شدت ممنوعه:

مادران شیرده در ۶ ماه اول پس از زایمان، کمتر از سه هفته پس از زایمان در زنان غیر شیرده، شک به وجود سرطان پستان، خونریزی های رحمی بدون علت مشخص،  مصرف سیگار در افراد ٣۵ ساله و بالاتر، بیماری فعال یا مزمن کبدی، سابقه لخته شدن خون در پاها در خود فرد و خانواده درجه یک، برخی بیماری های قلبی، دیابتی که فرد را دچار عوارض شدید کرده است، سابقه سکته مغزی، افزایش چربی های خون و…

در ضمن اگر فرد فراموشکاری هستید این قرص ها چندان برای شما مناسب نیست.

 

مزایای مصرف این قرص ها:

  • اثربخشی بالا
  • برگشت سریع باروری پس از قطع روش
  • نداشتن محدودیت سنی در استفاده از روش
  • منظم شدن، کاهش درد و خونریزی قاعدگی (کاهش سندرم پیش از قاعدگی) و کاهش کم خونی به دنبال قاعدگی ها
  • احتمال کاهش بروز کیست های تخمدانی
  • احتمال کاستن از بروز بیماری های خوش خیم پستان
  • افزایش تراکم استخوان ها
  • کاهش بروز بیماری های التهابی لگن(PID)
  • کم شدن بروز سرطان های رحم و تخمدان
  • کاهش بروز حاملگی خارج از رحم(EP)
  • احتمال بهبود آرتریت روماتویید

 

عوارض شایع و چگونگی برخورد با آن ها:

عارضه های شایع معموال در ماه های اول مصرف بروز نموده و در عرض ٣-٢ ماه کاهش یافته و یا از بین می رود. این عارضه ها و چگونگی برخورد با آن ها به شرح زیر است:

١ -افزایش وزن: دلایل افزایش وزن، تجمع مایعات در بدن به دلیل اثر پروژسترون، افزایش اشتها و به دنبال آن افزایش مصرف مواد غذایی است. افزایش وزن با ورزش منظم و رژیم غذایی متعادل بهبود می یابد.

٢-لکه بینی وخونریزی بین قاعدگی ها: معمولا در مدت ٣-٢ماه اول مصرف دیده شده و می تواند ناشی از فراموشی قرص نیز باشد(در این صورت توصیه به مصرف مرتب قرص و سعی در فراموش نکردن مصرف مرتب آن، اقدام اصلی خواهد بود).

٣-حساسیت پستان ها: با رعایت توصیه های بهداشتی مانند استفاده از پستان بندهای محکم، مسکن های معمولی و کمپرس سرد یا گرم رفع می شود. اگر مشکل ادامه یابد، فرد به ماما، پزشک ودرصورت نیاز به متخصص زنان ارجاع خواهد شد.

۴ .سردردهای خفیف: غالبا با مسکن های معمولی برطرف می شود. سردردهای شدید و یا سردردهایی که با فشارخون بالا، علائم عصبی یکطرفه و یا اختالالت بینایی همراه باشد، از علائم هشدار بوده و باید ارجاع فوری به متخصص مربوطه و تغییر روش را به دنبال داشته باشد.

۵ .تهوع: خوردن قرص در هنگام خواب و یا همراه با غذا، خوردن مایعات بیشتر و سبزی و میوه تازه راهی موثر برای کاهش شدت تهوع های خفیف و قابل تحمل خواهد بود.درمان موقت تهوع برای ٣-٢ماه اول با داروهای ضد تهوع (مثل شبی یک قرص ویتامینB6 ) نیز امکانپذیر است. خوردن قرص در صورت تهوع شدید و غیر قابل تحمل ادامه نخواهد یافت.

نحوه ی مصرف و فراموشی قرص ها:

زمان شروع مصرف این قرص ها باید ۵ روز ابتدای قاعدگی شما باشد. در صورتی که در زمانی غیر از قاعدگی  تمایل به مصرف این قرص ها داشتید حتما باید یک هفته از یک روش پیشگیری کمکی دیگر مثل کاندوم نیز استفاده نمایید.

قرص در ساعت خاصی از شبانه روز تا پایان بسته ٢١ عددی خورده می شود. برای پرهیز از فراموشی مصرف قرص، آن را هر روزه در ساعت معینی میل کنید و یا آن را با یک کار مداوم هر روزه مانند مسواک کردن، نماز خواندن … هماهنگ کنید. مصرف بسته بعدی پس از یک فاصله هفت روزه آغاز خواهد شد.(۷ روز استراحت)

در صورت فراموش کردن مصرف قرص ها:

١-درصورت فراموشی خوردن یک قرص و بخاطر آوردن آن پیش از زمان مصرف قرص بعدی، به محض به یاد آوردن قرص فراموش شده، آن قرص خورده شده و خوردن بقیه قرص ها طبق معمول ادامه می یابد. اگر فراموشی تا زمان خوردن قرص بعدی ادامه پیداکند، باید دو قرص در ساعت معین خورده شود.

٢-چنانچه دو قرص فراموش شود، به محض به خاطر آوردن در دو شب بعد، هرشب دو قرص خورده شده و بقیه قرص ها طبق معمول ادامه یافته و تا یک هفته نیز از کاندوم استفاده می شود .

٣-در صورت فراموشی سه قرص یا بیشتر درهر زمان از سیکل، خوردن بقیه قرص ها (روزی یک عدد) ادامه یافته و به مدت یک هفته از داشتن رابطه جنسی خودداری و یا از کاندوم استفاده می شود. مصرف بسته بعدی قرص بدون رعایت فاصله هفت روزه بین بسته ها و بلافاصله در روز بعد از پایان بسته قبلی آغاز خواهد شد. همچنین درصورت داشتن تماس جنسی در این فاصله زمانی و عدم استفاده از کاندوم، استفاده از روش پیشگیری اورژانس از بارداری توصیه می شود.

نکته: اگر شک به حاملگی با مصرف هم زمان قرص وجود داشته باشد ، باید بلافاصله مصرف آن قطع و تا اطمینان یافتن از وضعیت حاملگی ، از کاندوم استفاده شود.

نکته ۲: مصرف نامنظم قرص ها باعث لکه بینی در بین سیکل قاعدگی می شود پس مصرف به موقع را جدی بگیرید.

نکته ۳: استفراغ به فاصله ٢-١ ساعت بعد از خوردن قرص: یک قرص (از یک بسته دیگر ) خورده شده و مصرف مرتب بقیه قرص های بسته اصلی در زمان مقرر ادامه می یابد.

توجه توجه

عوارض جدی به دنبال مصرف قرص نادر است، ولی اگر هرکدام از علامت های زیر بروز

کند، مصرف کننده فورا به بیمارستان ارجاع می شود:

١ .درد شدید در قسمت بالای شکم،

٢ .درد قفسه سینه و یا تنگی نفس یا سرفه با خلط خونی،

٣ .تورم یا درد شدید در یک پا،

۴ .مشکلات چشمی (از دست دادن یک طرفه قدرت بینایی یا کم شدن میدان دید)،

۵ .سردرد غیر معمول (سردرد شدید و یا ضربانی و یا سردرد در یک طرف سر و سردرد با علایم اولیه مانند: تاری دید یا سفیدشدن قسمتی از دید، دوره های از دست دادن قدرت بینایی، احساس سنگینی ، سختی در صحبت کردن)

ارسال نظر