مراقبت از پوست صورت و بدن در دوران بارداری

مراقبت از پوست صورت و بدن در دوران بارداری
چهارشنبه 01 ژانویه 2020

مراقبت از پوست صورت و بدن در دوران بارداری:

 

آیا در دوران پیش از بارداری خود از مواد آرایشی استفاده میکردید و مراقبت های پوستی خانگی را انجام میدادید؟

جوابتان به سوال بالا هرچی که باشد باید بدانید که باید یک تغییر اساسی در این رابطه ایجاد کنید. چرا؟ چون در زمان بارداری همانقدر که مراقبت از پوست حائز اهمیت است همانقدر هم باید در انتخاب مواد آرایشی بهداشتی دقت نمود تا حاوی مواد مضر برای جنین نباشند!

.

نکته ی اول:

هر محصول آرایشی بهداشتی که حاوی ویتامین A یا مشتقات اون (انواع رتینوئیدها) هست را کنار بگذارید. ویتامین آ بی رویه تراتوژن قوی برای جنین محسوب شده و لازم است که مادر از استفاده از کرمهای حاوی این ویتامین دوری نماید.

pretty-woman-showing-arm-muscles_23-2148056021

.

نکته دوم:

دوران بارداری حتی بیشتر از سایر مواقع نیازمند مراقبت پوستیست چون در دوران بارداری هورمون‌های استروژن و پروژسترون زیادی تولید شده و در نتیجه پوست برای ساختن سلول‌های ملانینی بیشتر تحریک می‌شود و ملاسما یا لک های بارداری روی گونه‌ها، پیشانی و بالای لب ایجاد میشوند.

نکته ی قابل توجه اینه که اشعه‌های UV ملاسما را بدتر می‌کنند. پس استفاده از ضد آفتاب و در معرض آفتاب مستقیم نبودن از واجبات مراقبت پوستی در این دوران است.

تنها نکته ای که لازمست در استفاده از ضد آفتاب ها بدانید این است که اولا شیمیایی نباشند و حتما مکانیکی باشند و ثانیا از پوست هم در مقابل UVA و هم از UVB مراقبت کنند.

شستشوی روزانه ی صورت با یک ژل شستشوی مناسب هم در برخی منابع توصیه شده است.

ترکیبات ضد جوش معمولا حاوی موادی هست که برای سلامتی جنین مضر هستن پس قبل از استفاده حتما اونها رو چک کنید.

استفاده از لایه بردار ها و آکوتان و راکوتان هم بشدت ممنوع و برای جنین آسیب زاست.!

slide5

مواد آرایشی مناسب دوران بارداری

بهترست که مواد آرایشی همگی ارگانیک باشند و حاوی مواد شیمیایی نباشند. به طور کلی ضرر یا بی‌ضرر بودن استفاده از لوازم آرایش در دوران بارداری تا به حال اثبات نشده اما بهترست که مادران در دوران بارداری تا جایی که امکان دارد به خصوص در سه ماهه اول از این لوازم استفاده نکنند.

از  کرم های آرایشی که پارابن یا فتالات دارند استفاده نکنید چون پارابن آثار هورمونی داشته و روی جنین به خصوص جنین های پسر تاثیر گذار است.

استفاده کردن از رژلب های حاوی سرب(اکثریت رژ لب ها حتی برندهای معروف) ممنوع است چون حتی اگر عادت به خوردن رژلب هم نداشته باشید باید بدانید که برخی از مواد ان از طریق پوست لب جذب میشود.

.

Slide4

مراقبت از پوست

 

مراقبت از پوست شکم:

ترک های شکمی ایجاد شده در دوران بارداری برای حدود ۹۰ درصد از مادران یک یادگاری همیشگی از دوران بارداری اونهاست.

اغلب این ترک های شکمی در اثر افزایش وزن ناگهانی مادر باردار و ناتوانی لایه های داخلی پوست برای وفق دادن خودشون با این رشد سریع ایجاد میشوند اما طبق تحقیقات ژنتیک هم نقش مؤثری در ایجاد انها ایفا میکند برای مثال اگر مادر شما دچار این ترک های بارداری شده به احتمال زیاد بارداری شما هم با ایجاد این ترک ها همراه خواهد بود.

.

healthy-pregnancy-concept-pregnant-woman-holding-her-hands-heart-shape-her-b

مراقبت از پوست

 

خیلی از مادر ها از ما سؤال میکنند که آیا راه قطعی و ثابت شده ای برای پیشگیری کامل از ایجاد این ترک ها وجود داره؟

و جواب ما معمولا اینه: نه! راه ثابت شده ای برای پیشگیری کامل وجود نداره اما میشه با مراقبت از پوست شکم و اصلاح تغذیه این ترک هارو به حداقل  ممکن رسوند؛

.

  1. آبرسانی و ماساژ: درسته که هیچ روغن و لوسیونی برای ترک های بارداری معجزه نمیکنه اما استفاده از روغن نارگیل و ماساژ دورانی شکم با این روغن ممکنه که در کاهش ترک های شکم مؤثر باشه. ماساژ شکم با این روغن از خشکی و خارش ناشی از بارداری هم پیشگیری میکنه.

.

  1. با تغذیه مناسب پوستتون رو آبرسانی کنید: نوشیدن آب فراوان، مصرف تمامی ویتامین‌ها و مواد مغذی‌ای که متخصص زایمان تجویز کرده و پیروی از یک رژیم غذایی سالم نه تنها برای سلامت شما مفیده بلکه میتونه باعث کاهش ترک ها بشه.

.

  1. مراقب افزایش وزنتون باشید: افزایش وزن مادران طی بارداری بسته به وزن پیش از بارداری اونها با هم متفاوته ولی برای مادران با BMI نرمال از ۱۰ تا ۱۶ کیلوگرم هست. پس سعی کنید افزایش وزن خودتون رو در همین بازه نگه دارید.

.

  1. به فکر پیشگیری نباشید و درمان رو به بعد از بارداری موکول کنید: با توجه به اینکه راه حل ثابت شده ای برای پیشگیری از ترک های دوران بارداری وجود نداره سعی کنید تحت تأثیر تبلیغات کاذب هزینه ی زیادی رو صرف پیشگیری نکنید و در ازای اون از درمانهای بعد از بارداری مثل داروهای لایه بردار، ریتنوئیدها، لیزرتراپی و کربوکسی تراپی تحت نظر متخصص پوست استفاده کنید.

.

  1. با این ترک ها کنار بیاید از بارداریتون لذت ببریدJ

این مطالب را در اینستاگرام مهرمادر دنبال کنید: /https://www.instagram.com/p/B4UyDUTpa65

ارسال نظر