واکسن ویروس پاپیلومای انسانی (HPV)

واکسن ویروس پاپیلومای انسانی (HPV)
چهارشنبه 18 می 2016

واکسن ویروس پاپیلومای انسانی(Human Papilloma Virus – HPV)

واکسن HPVچیست؟

واکسن HPV از افراد در مقابل عفونت با عاملی  به نام ویروس پاپیلومای انسانی Papilloma virus Human یا HPV محافظت می کند.
واکسن روشی است که از آلودگی جلوگیری می کند. عملکرد آن ها به صورت آماده کردن بدن برای مبارزه با ویروس هایی که باعث عفونت می شوند می باشد. واکسن ها معمولاً به صورت آمپول و تزریقی است ولی بعضی از آن ها به صورت اسپری های بینی یا داروهای بلعیدنی است.

چرا بهتر است خانم ها واکسن HPV بزنند؟

واکسن HPV می تواند به محافظت فرد در مقابل آلودگی با ویروس HPV  کمک کند. آلودگی با HPV ممکن است منجر به سرطان سرویکس در خانم ها شود. آلودگی با HPV می تواند باعث زگیل در نواحی تناسلی خانم ها و آقایان شود.

افراد چگونه به ویروس HPV مبتلا می شوند؟

اگر شخصی با فردی که به این عفونت مبتلاست رابطه جنسی  برقرار کند، یا با نواحی تناسلی او تماس داشته باشد، او هم به HPV مبتلا می شود. افرادی که شریک های جنسی متعدد دارند، احتمال بیشتری برای ابتلا به آلودگی با HPV دارند.

علائم عفونت با HPV چیست؟

بیشتر افراد وقتی دچار عفونت با HPV می شوند علامتی ندارند. و اغلب اوقات، عفونت خود به خود بهبودی می یابد. ولی در بعضی افراد، عفونت از بین نمی رود.کسانی که به مدت طولانی دچار عفونت با HPV بوده اند، شانس بیشتری برای ابتلا به سرطان سرویکس یا زگیل های تناسلی دارند. این مشکلات معمولاً مدت ها بعد از ابتلای اولیه به ویروس HPV اتفاق می افتند.

آیا واکسن های HPV در دسترس هستند؟

بله، دو نوع واکسن HPV قابل دریافت است، دختران و خانم ها می توانند هر کدام از واکسن ها را بزنند ولی آقایان فقط می توانند یک نوع واکسن HPV بزنند. هر دو صورت واکسن HPV تزریقی است و هر دو به صورت ۳ تزریق در ۶ ماه است.

از چه سنی افراد باید واکسن HPV بزنند؟

بیشتر پزشکان توصیه می کنند که دختران در سنین ۱۲-۱۱ سالگی این واکسن را بزنند ولی تمام خانم ها می توانند در هر زمانی بین ۲۶-۹ سالگی این واکسن را دریافت کننتد. در صورت بارداری واکسن نباید زده شود. پسران هم می توانند در هر زمانی بین ۲۶-۹ سالگی واکسن HPV را بزنند.
اگر واکسن HPV قبل از آلودگی فرد زده شود بهترین نتیجه را خواهد داشت.
اگرفردی قبل از واکسیناسیون به عفونت با HPV دچار شده باشد، واکسن HPV نمی تواند عفونت را معالجه کند . به همین دلیل است که توصیه می شود که این واکسن قبل از اولین رایطه جنسی زده شود. اگر کسی قبلاً رابطه جنسی داشته است باید با پزشک خود صحبت کند، و پزشک احتمالاً به او توصیه می کنند تا به هر حال واکسن زده شود چون باز هم می تواند کمک کننده باشد.

واکسن HPV چه عوارضی می تواند داشته باشد؟

واکسن HPV می تواند باعث قرمزی، تورم و درد در ناحیه تزریق شود هم چنین به ندرت ممکن است باعث شوک در فرد شود.برای اطمینان  از اینکه این اتفاق نمی افتد، بهتر است فرد بعد از تزریق کمی روی تخت دراز بکشد.

آیا همیشه واکسن HPV موثر است؟

واکسن HPV در پیشگیری از عفونت با HPV و سرطان سرویکس بسیار موثر است ولی عالی نیست. دیده شده است افرادی که این واکسن را زده اند، ولی باز هم به عفونت با HPV دچار شده اند.

آیا واکسن HPV می تواند از سایر بیماریهای مقاربتی هم جلوگیری کند؟

خیر، واکسن HPV از افراد در مقابل سایر بیماریهای مقاربتی محافظت نمی کند. برای جلوگیری از این بیماریها باید از نوعی وسیله حفاظتی به نام کاندوم استفاده شود.

آیا فردی که واکسن HPV را زده است باز هم باید از نظر وجود سرطان سرویکس بررسی شود؟

بله، تمام خانم ها، از جمله کسانی که واکسن HPV زده اند باید طی یک برنامه منظم تحت معاینه قرار بگیرند. بیشتر خانم ها با استفاده از تستی به نام پاپ اسمیر چک آپ می شوند، این تست معمولاً از سن ۲۱ سالگی یا ۳ سال بعد از اولین رابطه جنسی انجام می شود.

ارسال نظر